Hoe Toyota met Kaizen de voedselbank hielp

De voedselbank van New York serveert miljoenen maaltijden per jaar. Zonder donaties van verschillende bedrijven zou dit niet mogelijk zijn. In tegenstelling tot de andere bedrijven doneert Toyota echter geen geld, maar haar kennis over  Kaizen. Daarmee zijn de wachttijden voor een maaltijd verkort van 90 tot 18 minuten.

kaizen

Vandaag vond ik dit stukje over kaizen en de NYC voedselbank. Het geeft goed aan hoe belangrijk het is om de status quo niet te accepteren en alert te zijn op verbetermogelijkheden.

Het eerste probleem waar Toyota mee aan de slag mocht was de wachttijd voor een maaltijd. Mensen moesten 1,5 uur wachten voordat ze plaats konden nemen en een maaltijd nuttigen. In het gehanteerde systeem werden mensen in groepjes van 10 personen geholpen aan een maaltijd. Nadat de alle 50 plekken bezet waren ontstonden er lange rijen, tot buiten aan toe.

De Toyota engineers hebben het systeem dat uitging van groepjes meteen opgeheven. Zodra een stoel vrijkomt, mag iemand uit de rij plaatsnemen. Daarnaast werd de afstand tussen de rij en het buffet verkort. Ook werd iemand aangesteld die mensen verwijst naar de lege stoelen. Hierdoor hebben mensen sneller hun eten en zitten ze sneller op hun plek. Al met al heeft dit de wachttijd met 70 minuten verkort!

Binnen scrum wordt het verbeterproces gekatalyseerd door het retrospective ritueel:

The retrospective is the time when members of the Team have the opportunity to inspect and adapt their process. The Team members sit down and talk about what went right, what could have gone better, and what can be made better in the next Sprint. The goal is to discover the one improvement, or Kaizen, in their own process that they, as a Team, can implement right away.

If the team is able to consistently have strong Retrospectives, and produce relevant process improvement that build Sprint-to-Sprint, it will continuously improve.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *