Aandacht voor onderhoud, over making en mending

Engineers en managers besteden veel aandacht aan het ontwikkelen van nieuwe applicaties. Nieuwe software maken is cool. Het is zelfs zo cool dat over de startupfase van Facebook een film is gemaakt.

Wat wel eens vergeten wordt, is dat alles wat gebouwd is ook moet worden onderhouden. Maar als een engineer of manager moet kiezen tussen het werken aan een nieuwe applicatie of het onderhouden van een bestaande, dan is de keuze meestal snel gemaakt. Nieuwbouw wint. Dit is raar.

Innovatiekoningen zoals Netflix en Amazon kunnen hun klanten immers alleen tevreden houden door het aanbieden van betrouwbare, en dus goed onderhouden, diensten.

Andrew Russell en Lee Vinsel weten het fenomeen in hun NYT artikel Let’s Get Excited About Maintenance! heel goed te omschrijven. Dit artikel gaat niet eens over het onderwerp in de IT specifiek, maar over het fenomeen in het algemeen.

Russell en Vinsel constateren dat door gebrek aan onderhoud openbaar vervoer vaak uitvalt, drinkwater niet drinkbaar is en dammen dreigen in te storten. Kortom, innovatie is belangrijk, maar aandacht voor bestaande toepassingen is net zo belangrijk.

Met wat natte vingerwerk kun je zien dat de meeste kosten in de ‘echte bouwwereld’ en in de IT aan onderhoud zijn toe te rekenen. Engineers zijn het grootste deel van hun dag kwijt aan onderhoud van bestaande toepassingen.

Ondanks het feit dat er meer geld en tijd naar onderhoud gaat storten dammen in, is Instagram soms onbereikbaar en kun je het kraanwater niet altijd drinken. Hoe kan het zover komen?  Russel en Vinsel denken dat dit komt doordat mensen een fetish voor innovatie (“nieuwbouw”) hebben:

Americans have an impoverished and immature conception of technology, one that fetishizes innovation as a kind of art and demeans upkeep as mere drudgery.

Onderhoud wordt gezien als moeten ploeteren. Het is een bijzaak en noodzakelijk kwaad. Dan is het ook niet raar dat mensen die met onderhoud bezig zijn weinig erkenning krijgen. Zij zijn de vuilnismannen die de straten schoonhouden.

Maurice van Wijk wees me op de blogpost Makers vs Menders. Andrea Goulet maakt hierin een onderscheid tussen engineers die een voorkeur hebben voor bouwen en engineers die een voorkeur hebben voor het onderhouden en verbeteren van bestaande applicaties. Natuurlijk zijn engineers niet 100% ‘maker’ of 100% ‘mender’, maar zal iedere engineer zijn eigen voorkeur hebben die er ergens tussen in ligt. Het belangrijkste van de blogpost vind ik het deponeren van de termen ‘maker’ en ‘mender’. De termen bekken lekker en het is duidelijk dat het ze bij elkaar horen. Je wordt als engineer liever gezien als iemand die aan het ‘menden’ is, dan als iemand die als een vuilnisman de rommel opruimt.

Ik denk dat onderhoud (mending) meer aandacht verdient en dat het gebruik van de termen ‘maker’ en ‘mender’ kan helpen om dit te bereiken. Doe je met me mee?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *