Het belang van deadlines en andere South Park inzichten

De documentaire “6 days to air” biedt een uniek kijkje in de keuken van het South Park team. Hun productieproces blijkt superefficiënt te zijn en veel raakvlakken met agile development te hebben.

Screenshot from 2015-09-07 23:13:40

De makers van South Park houden niet van pottenkijkers tijdens het maken van een nieuwe aflevering. Gelukkig hebben ze voor de bevriende Arthur Bradford een uitzondering gemaakt.

De documentaire van Arthur volgt producenten Trey Parker en Matt Stone tijdens het maken van de eerste aflevering van het 15e seizoen. Zes dagen voordat de aflevering wordt uitgezonden zien we hoe de makers een brainstormsessie houden. Allerlei ideeën passeren de revue totdat Trey begint over zijn frustraties met betrekking tot het downloaden van de nieuwste iTunes. Het steeds maar weer moeten accepteren van de gebruikersvoorwaarden leidt uiteindelijk tot de aflevering “Humancentipad”.

De dag voor de uitzending is het team nog steeds bezig met het script uit te werken. Nadat het laatste woord is geschreven zijn de tekenaars en voice actors tot 7 uur ’s morgens bezig.  Het synchroniseren van beeld en geluid duurt uiteindelijk nog tot laat in de middag. De aflevering wordt uiteindelijk pas een paar uur voor de uitzending geüpload naar het televisiestation.

Screenshot from 2015-09-10 22:03:08

Tijdens het kijken valt het op hoeveel raakvlakken het South Park productieproces heeft met software ontwikkelen. Mijn favorieten licht ik eruit.

Deadlines

Trey Parker zegt op een gegeven moment het volgende:

I always feel like that I wish we had another day with this show. That is the reason that we get so much episodes done. Because there is a deadline, you can’t keep going. Otherwise I would spend 4 weeks on a show, which would only be 5% better

Wat Trey omschrijft zal menig Agile developer bekend in de oren klinken. Tegen het einde van de sprint lijkt er altijd te weinig tijd om alle stories shippable te krijgen. Daarentegen zullen de meeste, en vooral ook de belangrijkste stories, geshipt kunnen worden. Dat is waar het om gaat! Zonder een deadline zou er in veel meer tijd een marginaal beter product worden gerealiseerd. Door een deadline wordt focus verkregen.

Ik vroeg me tijdens het kijken af hoe ze het tempo volhouden, het lijkt niet echt een ‘sustainable pace’. De laatste dagen voor de oplevering wordt er weinig geslapen en is er veel stress. Je ziet zelfs teamleden slapen onder hun bureau. Misschien komt het omdat er maar 10 afleveringen per jaar worden uitgezonden en ze de rest van het jaar kunnen uitrusten?

Screenshot from 2015-09-10 22:00:47

Snelheid levert wendbaarheid

Het maken van de eerste aflevering van South Park kostte meer dan een maand. Vanaf dat moment is het team steeds efficiënter gaan werken totdat een aflevering 2 weken in beslag nam, toen nog maar 10 dagen, toen 7 en uiteindelijk 5 dagen. Dit is meer dan 25 keer sneller dan het maken van een aflevering van de Simpsons!

Het proces is zo efficiënt dat de beperkende factor de creativiteit van de schrijvers is, niet de tijd die nodig is voor scripts, storyboards, tekenen, kleuren en inspreken.

Omdat ze zo snel zijn kunnen ze  inspringen op de actualiteit. Hun agility levert zo een voordeel ten opzichte van andere shows, zoals de Simpsons, die nooit direct commentaar kunnen leveren op het nieuws.

Screenshot from 2015-09-10 22:04:33

Multidisciplinaire teams

Een traditionele studio heeft voor iedere discipline een eigen afdeling. Denk aan een afdeling voor het maken van storyboards, een afdeling voor inkleuren en een afdeling voor karakterontwikkeling. Bij South Park doet iedereen alles. Van het tekenen van de karakters tot het inspreken van hun stemmen aan toe.

Everybody does everything in 1/10th of the time.

Deze multidisciplinaire aanpak biedt diverse voordelen. Er zijn geen muren die communicatie bemoeilijken, er is geen overdracht, er is 1 team met 1 doel. Doordat iedereen bekend is met alle disciplines sluit al het opgeleverde werk beter op elkaar aan.

Screenshot from 2015-09-10 22:19:20

Het gevaar van te veel willen

Een gevaar waar het team bekend mee is, is “The danger of too many ingredients”. Trey refereert aan de trial aflevering. In deze aflevering wilden ze zoveel onderwerpen behandelen dat ze er op een gegeven moment niet meer uitkwamen. Ze waren door hun tijd en geld heen, waardoor de hele aflevering in gevaar kwam. Dit voorbeeld onderstreept het belang van KISS (Keep It Simple, Stupid) en het nastreven van een minimal viable product (MVP).

Screenshot from 2015-09-10 22:32:49

Het team als een band

De makers vergelijken hun team wel eens met een band. Ze zijn op elkaar ingespeeld en brengen het beste in elkaar naar boven. Matt heeft Trey echt nodig om op zijn best te functioneren (“whatever I have is channeled through him”).

Een goed team ontstaat niet door willekeurige mensen bij elkaar te zetten. De leden moeten elkaar aanvullen en er moet een zekere balans zijn. Interessant in dit kader is het lijstje van managementgoeroe Belbin, hij onderscheidt 9 verschillende karakters binnen team:

  • Bedrijfsman: de nuchtere aanpakker
  • Brononderzoeker: de enthousiaste netwerker en ‘ideeënverbinder’
  • Monitor: de bedachtzame analysator
  • Plant: de creatieve solist
  • Vormer: de drijvende kracht
  • Voorzitter: de neutrale organisator
  • Groepswerker: de warme sfeerbewaker
  • Zorgdrager: de perfectionistische afmaker
  • Specialist: de vakman op zijn eigen terrein

 

De studio ziet in hoe belangrijk het goed functioneren van het team is, en faciliteert de best mogelijke omgeving:

This place is built around them being a completely self sufficient organisation.

Het team is zelf organiserend en heeft ook mandaat om belangrijke beslissingen te mogen nemen. Klinkt allemaal heel erg als Scrum!

Het belang van je veilig kunnen voelen

You gotta feel safe

Binnen het team wordt het heel belangrijk geacht dat je je veilig moet kunnen voelen. Vooral in “the writers room” waar veel wordt gebrainstormd moet je niet bang zijn om iets te zeggen. Trey geeft aan dat van de 100 ideeën die er geopperd worden, maar een enkele gebruikt kan worden binnen de show. Daarom is deze kamer een “safe place”. Zonder een ongeremde stroom van ideeën loopt de productie vast, of gaat in ieder geval de kwaliteit achteruit.

Het veilig kunnen voelen binnen een software ontwikkel team is natuurlijk net zo belangrijk. Ideeën zijn nodig om incidenten en problemen op te lossen, maar ook om technische vernieuwingen te beginnen of nieuwe klantfuncties te ontdekken.

Agile - Writers Room

Eén gedachte over “Het belang van deadlines en andere South Park inzichten”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *